Kortizol: hormon pokazatelj stresa

Ljeto se čini daleko iza nas, a dolazak jeseni i drugog vala pandemije Sars-CoV-2 virusa svima podiže razinu stresa, a samim tim i razinu kortizola.           

Kortizol je hormon kojeg luči kora nadbubrežne žlijezde kao dio pokretačke energije tijela i dio obrambenih mehanizama u stresu. Iz tog razloga je stekao epitet hormon stresa. Evolucijski gledano, imao je važnu ulogu za preživljavanje čovjeka, kratkoročno opskrbljujući organizam dodatnom energijom u slučaju neposredne opasnosti.

Činjenica koja nas danas brine je dugoročan učinak kortizola kao posljedica izlaganja kontinuiranim i svakodnevnim stresorima, koji pokreće cijeli niz obrambenih mehanizama na biokemijskoj razini, dovodi do neželjenih posljedica prolongirano visoke razine kortizola. U organizmu koji je uvjeren kako je u neprestanoj opasnosti, dolazi do  povećanja razine glukoze u krvi, povišenog krvnog tlaka, poremećenog rada štitnjače, lupanja srca, anxioznosti, nesanice, poremećaja menstrualnog ciklusa kod žena te neplodnosti, zatim pretilosti, osobito visceralnog tipa (nakupljanja masnih naslaga oko struka), snižavanja razine testosterona, smanjenja količine mišićnog tkiva i konačno poremećaje raspoloženja koji može voditi u depresiju.

Dnevna razina kortizola

Razina kortizola se mijenja tijekom dana, pri čemu je najviša ujutro od 07:00 do 09:00, a najniža navečer. Navedeno kretanje razine hormona izravno je povezano s normalnim bioritmom čovjeka: pruža potrebnu pokretačku energiju ujutro i lagano nas, u suradnji sa melatoninom,uvodi u san noću. Lako je zaključiti kako nepravilnosti u razini kortizola mogu značajno poremetiti normalan bioritam, a kroz vrijeme ga i potpuno obrnuti.

Kako znati patite li od povišenog kortizola?

Prvi znak povišenog kortizola je pojačan apetit, osobito izražena želja za slatkim i slanim koja se teško može utažiti. Osoba pogođena ovim problemom se teško može opustiti, a osjećaj unutarnjeg nemira, euforičnost, anksioznost i nesanica samo su neki od problema s kojima se svakodnevno nosi.

Kako spriječiti nastanak poremećaja kortizola?

Ubrzan stil života onemogućuje idealne uvjete za harmoniju između privatnog i poslovnog. Vrijeme odvojeno za relaksaciju, pravilnu prehranu, tjelesnu aktivnost, dovoljno regenerirajućeg sna, druženje s dragim ljudima, izbjegavanje unosa psihostimulansa poput alkohola, kofeina i drugih sredstava koja „održavaju budnost“, samo je neki od koraka kojima kortizol držimo pod kontrolom.

Raznovrsna prehrana bogata folnom kiselinom, vitaminom B5, vitaminom C i ribljim uljem mogu smanjiti razinu kortizola povećanog stresom. Akupunktura, adaptogene biljke i aroma-ulja svojim učincima na stresogenu osovinu hipotalamusa – hipofize – nadbubrežne žlijezde, evidentno pospješuju oporavak poremećenog lučenja kortizola kao i liječenje nastalih posljedica. Nezaobilazna meditacija uz poznavanje tehnika disanja te različite vještine specifičnih pokreta i položaja pružaju mogućnost balansiranja rada simpatikusa i parasimpatikusa, a potiču i rad živca vagusa, koji uravnotežuje rad organa.

Laboratorijske pretrage i liječenje

U Poliklinici Artemeda možete odrediti razinu kortizola laboratorijskim određivanjem iz krvi, urina ili sline. Prije odlaska u laboratorij važno je informirati se o pravilnoj pripremi za određivanje ovog hormona, a o najboljem načinu određivanja razine kortizola za Vas možete se posavjetovati sa stručnim osobljem našeg tima.

Ostavite komentar